Chips van de Wadden van aardappelen uit zilte grond

chips eten met Rianne Broekman en Dorian van Rijsselberghe

In deze onrustige tijden voor de landbouw trekt Henk Broekman de stoute schoenen aan, door de markt op te gaan met een uniek product: Van de Wadden-chips. Samen met Marc van Rijsselberghe van de Salt Farm Foundation, is het hem gelukt aardappelrassen te vinden die goed gedijen op zilte grond: Arsenal en Hermes. En ze groeien nog extra goed door ze te bemesten met op land geteeld zeewier.

Dorian van Rijsselberghe, zoon van Marc, kwam vanuit Canada naar zijn geboorteplek voor de Ronde van Texel. Samen met Rianne Broekman, dochter van teler Henk, wilde de tweevoudig Olympisch kampioen windsurfen ook wel even van de nieuwbakken chips proeven en die smaakten hem goed.

Zeker Zilt

Het merk Van de Wadden komt voort uit het project Zeker Zilt. De aardappelen die voor deze chips worden gebruikt, zijn gecertificeerd met het Waddengoud-keurmerk. In het bestaande, brede chipsaanbod in de supermarkt wil Van de Wadden met deze chips een vernieuwend product op de markt brengen, dat aanspreekt bij een groot publiek. De zomermaanden worden gebruikt voor een proef, waarin Van de Wadden vier smaken chips lanceert: puur, zeezout, ‘duindoorn en zeewier’ en ‘tomaat en rozemarijn’. Er is al positief op gereageerd tijdens het Lions-evenement BUTE. Geïnteresseerden kunnen al bestellingen plaatsen via de website www.vandewadden.nl.

Van bedreiging kans maken

Verzilting is wereldwijd een van de grootste bedreigingen voor de landbouw. De stijgende zeespiegel en toenemende droogte versnellen deze ontwikkeling. Daardoor kunnen boeren hun grond steeds minder productief gebruiken. Onder de vlag van Zeker Zilt onderzoekt de Salt Farm Foundation met een aantal telers en wetenschappers de mogelijkheden van teelt op verzilte grond. De Van de Wadden-chips behoren tot de eerste producten hiervan.

Van de Wadden gaat ook een markttest doen met zilte tafelaardappelen en wortelen uit de Waddenregio. Het is de bedoeling de aardappelen in augustus in diverse retail- en horecagroothandel kanalen te introduceren.